Avsløring: Terra-sakens (store) vinnere

Av Bernhard A. Steen - 03.des.2007 @ 10:34 - Kommentér

De aller fleste som har vært involvert i Terra-skandalen, er tapere. Men allerede i dag, mens alle involverte er opptatt med å kaste mest mulig skyld på hverandre, er det enkelt å plukke ut to klare vinnerne i en ellers helt håpløs case.

Først av alt, selvfølgelig kommer Terra til å skifte navn i etterkant av denne skandalen. Det er ikke lenger noen som prater om "Terra Securities-skandalen", det er kun navnet på moderselskapet som går igjen i "Terra-skandalen". Etter å ha brukt ti år på å bygge opp en solid merkevare (blant annet gjennom den - med dagens kunnskap - nokså fornøyelige "vi arbeider for Matilda-reklamen"), er det bare å sette i gang en solid og kostbar aksjon for å omdøpe hele finanskonsernet.

(Man kan imidlertid trygt innrømme at Terra endelig har lyktes med å bli en av Norges mest kjente merkevarer, om enn ikke på den måten ledelsen egentlig hadde ønsket.)

Og vinneren er?
Den største vinneren i Terra-skandalen er uansett den norske presse!

Etter å ha pratet med flere tidligere redaktørkolleger de siste dagene, er nemlig én ting sikkert; alle tror at det kommer til å bli morsomt å være både journalist, redaktør og leser i tiden som kommer. Denne saken har nemlig mer enn nok "krutt" til å more leserne i lang tid fremover. Spesielt underholdende blir det om kommunene virkelig gjør alvor av å saksøke alle de har snakket om å saksøke. På sin vei gjennom de ulike rettsinstansene kommer nok både ordførere og rådmenn om mulig til å fremstå som enda dummere enn hva vi har sett pr. i dag. Riktignok vil de helt sikkert klare å vise at Terra Securities ikke har oppført seg særlig pent, men tar jeg ikke mye feil (det gjør jeg riktignok innimellom) bør de vurdere sitt eget omdømme kraftig før de virkelig saksøker noen...

For oss som er interesserte i hvilke lavmål man kan havne på, er det for eksempel interessant å se dagens uttalelser fra ordfører Almås i Hattfjelldal. Han mener nemlig at Terra-kommunene (enda et nytt Terra-merkenavn som kommer til å eksistere lenge etter at konsernet er omdøpt) har fått styrket sin sak. Advokaten til meklerne som (sannsynligvis) lurte kommunene, Bjørn Storedrange, har uttalt at "ledelsen i Terra visste om risikoen knyttet til obligasjonene som ble solgt". Almås "tror ikke Storedrange sier dette uten å ha dokumentasjon på det, så dette blir veldig interessant å forfølge videre".

Almås har tidligere vist sin rørende tiltro til "finansrådgivere". Nå viser han altså, til tross for alle erfaringer, at tillitten til Oslo-baserte advokater som helt klart representerer motparten er minst like stor. Joda, dette kan bli moro.

På andre plass?
Storedrange representerer for øvrig den andre nokså klare vinneren i Terra-skandalen, nemlig den norske advokatstanden, og især de store advokatfirmaene. Her er allerede mange i gang med å skrive formidable regninger, og håpet er nok at Terra-kommunene skal høre på deres råd og kjøre saken i en lang og omfattende prosess gjennom rettssystemet. Dermed er jo man sikret gode inntekter i mange år fremover?

En titt på Terra.no kan for øvrig "avsløre" konsernets Visjon (Terra skal bli Nordens mest fremtidsrettede finanshus); Misjon (Terra skal berike alle (kunder, ansatte og eiere) ved å utvikle og tilby problemfrie og lønnsomme finansløsninger) og Verdier (Terras kjerneverdier er offensiv, langsiktig, enkel og tilgjengelig. Essensen av Terras kjerneverdier kaller vi pionérånd. Med pionérånd mener vi egenskaper som skal til for å erobre nytt terreng, bryte grenser, gå opp i tet).

Grunnen til at ordet avsløre er satt i hermetegn i foregående avsnitt, med sine altfor mange parenteser, er for øvrig at denne avsløringen ikke kan sies å være bygget på særlig tung research. Likevel vil jeg nok hevde at dette er en avsløring helt på høyde med noe av det vi ellers ser i dagens pressenorge? Det er bra nok for meg...


desember 2007
ma ti on to fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
hits