Kan en milliardbransje uten snring overleve?

Av Bernhard A. Steen - 20.mar.2007 @ 00:51 - Kommentr
Dessverre er det helt riktig at musikkbransjen taper enorme summer p ulovlig nedlasting av musikk. Og det er heller ikke tvil om at mange PC-brukere sitter p store mengder musikk de ikke har betalt en rd re for. Problemet er at musikkbransjen faktisk delvis kan takke seg selv for at folk ikke kjper mer musikk p nettet. De har glemt noe av det mest elementre i handelsverden: Gi kundene det kundene vil ha.

Dersom du bestemmer deg for kjpe musikk hos iTunes eller en av deres mange konkurrenter, m du forholde deg til en ting: Musikkbransjen mistenker deg for vre en kjeltring. Fordi den tillegger deg all verdens skumle hensikter, tilbyr den deg-- riktignok mot full betaling -- et mindreverdig produkt. Du kan kjpe musikk fra iTunes, og spille den p din iPod. Eller du kan kjpe musikk fra MSN Music, og spille den p en annen MP3-spiller. Men selv om du kan spille denne kjpte musikken p PCen din, er det ikke sikkert at ungene dine kan spille den p sine PCer, eller p sine MP3-spillere. Kjper noen en lt til mobiltelefonen, kan deg godt vre den ikke lar seg spille p andre enheter. Og med jevne mellomrom hender det at musikk blir kjpt, uten at den lar seg spille noen steder. klage p dette, er en nesten umulig, brukersttte ofte umulig f tak i.

Et ulselig problem?
Problemet er den skalte DRM-- Digital Rights Management -- som musikkbransjen forlanger skal legges p all musikk som spilles. Det er denne -- som allerede nevnt er laget fordi de viktigste bransjeaktrene mener at folk flest er kjeltringer, som ikke vil legge to pinner i kors for bryte det som finnes av lover -- som lager alle problemene med musikk kjpt p nettet. DRM er et hplst konsept -- pstr jeg uten mer vitenskapelig grunnlag enn at jeg har pratet og mailet med svrt mange store musikk-kjpere -- og hovedgrunnen til at selv svrt musikkinteresserte og kjpesterke mennesker ikke gidder kjpe musikk p Internett.

Det nest enkleste -- har bde jeg og mine venner og bekjente for lengst oppdaget -- er kjpe en CD, lagre den til en harddisk og benytte musikken akkurat som det passer oss. For min egen del innebrer at jeg lagrer den p en harddisk i hjemmenettverket mitt, hvor bde ungene og jeg har tilgang til denne harddisken. (Og fr noen hysterisk begynner skrike om piratkopiering, m jeg understreke at den eneste kopieringen som skjer ut fra denne harddisken, er backup...) Det innebrer at den enkelt kan brukes p det som mtte finnes av MP3-spillere eller mobiltelefoner her i huset.

Grunnen til at det er s enkelt kopiere CDer, er ikke at bransjen stoler mer p CD-kjpere enn p online-kjpere. Problemet er derimot at disse sm diskene er fra en svunnet tid, hvor tanken p kvalitetskopiering ikke bekymret noen. Bransjen stolte nok ikke mer p oss da enn de gjr n, men den s ikke noen grunn til sikre musikken. Bakoverkompatibilitet -- at nye CDer skal spilles p gamle spillere -- gjr at det er problematisk sikre musikken, men gudene skal vite at bransjen har prvd p de mest hplse mter.(Blant annet ved installere spion-programmer p PCene til kjperne.)

Det aller enkleste -- som jeg som pappa fortvilet prver hindre skjer -- er at noen sitter seg ned og laster ned musikk gratis fra de utallige kildene for dette p nettet. Det som her lastes ned, har ingen DRM, og kan enkelt brukes fritt p alt som mtte finnes av PCer og MP3-spillere. Denne "gratis-musikken" er alts akkurat det produktet jeg -- og mange med meg-- er villig til betale godt for, men den fr man alts bare tak i dersom man bestemmer seg for vre kjeltring. En samlet bransje straffer de rlige musikk-kjperne, i et fnyttes hp om stoppe de urlige.

Steve Jobs' mislykkede forsk
Apple-sjef Steve Jobs har blitt en meget viktig aktr i musikkmarkedet (og film- og tv-seriemarkedet). Takket vre at Apple laget en god DRM-lsning, og klarte overbevise bransjen om at denne var det de trengte, fikk selskapet raskt tilgang til store mengder innhold som konkurrentene bare kunne drmme om. Innholdet, kombinert med en nydelig spiller, har gitt Apple og Jobs en svrt misunnelsesverdig posisjon. Likevel gikk alts Steve Jobs ut for noen uker siden og sa at hans strste nske er at man begynner legge ut musikk uten DRM. Han har forsttt at dette vil gjre verden langt enklere for brukerne, og at de da sannsynligvis vil kjpe mer musikk enn de gjr i dag. Han er blitt bedt om gjre Apples "beskyttelsesteknologi" tilgjengelig for konkurrenter, men mener at denne da med stor sannsynlighet vil lekke til folk uten spesielt edle hensikter, og bli knekket fr man vet ordet av det.

Platebransjen reagerer som ventet. Den nekter forholde seg til problemene DRM skaper for folk flest, og fokuserer -- nok en gang -- bare p hvordan man skal klare noe man aldri har klart, nemlig stoppe ulovlig kopiering. Bransjen velger fortsette med lage problemer for dem som nsker kjpe musikk, mens den bare later som om den gr ls p de som driver med ulovlig nedlasting.

Musikkbransjen, som vi kjenner den, har store utfordringer i rene som kommer. Dersom den fortsetter med selge produkter brukerne ikke nsker, fortjener den d.

mars 2007
ma ti on to fr l s
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
             
hits