W880 -- Designmobil til fornuftig pris

Av Bernhard A. Steen - 23.feb.2007 @ 11:00 - Kommentér

Sony Ericssons nye mobiltelefon – W880 – er ganske enkelt en av de lekreste mobiltelefonene som er lansert til nå. Med en tykkelse på 9,4 millimeter vekt på bare 77 gram, er dette en telefon som kommer til å bli svært populær. Er dette selskapets nye storselger?

 


For oss som husker den første Sony Walkman, en fantastisk bærbar kasettspiller (!!!) som kostet tusenvis av kroner, er det morsomt å se hvordan Sony Ericsson nå benytter Walkman-merkenavnet på en hel rekke mobiltelefoner – med stor suksess. Mens den originale Walkman nærmest skapte et marked på egenhånd – før dette var det ingen som gikk rundt med headphones og hørte på musikk – har SE nå benyttet Walkman-logoen til å lage mobiltelefoner som også er utmerkede MP3-spillere. For øyeblikket har selskapet hele ti ulike modeller med bokstaven ”W” i produktnavnet, og ingenting tyder på at de har planer om å dempe lanseringstakten frem mot sommeren, når Apples iPhone kommer på markedet.

184649-2 Tynn, liten og lekker

W880 er den aller nyeste modellen, og den kommer på markedet neste uke. Den er under en cm tykk (9,4 millimeter ifølge produsenten – jeg må nok innrømme at jeg ikke har såpass nøyaktig linjal at jeg kan etterprøve dette) og veier bare 70 gram. Den har 3G, to kameraer, ett på framsiden for videosamtaler og ett bak for fotografering (sistnevnte med en oppløsning på ”bare” 2 Megapiksler), og den kommer med et størrelsesmessig bittelite minnekort (Memory Stick M2) med 1 GB lagringsplass. (2GB minnekort koster for øyeblikket rundt 650 kroner, større finnes ikke ennå.)

 

I motsetning til de fleste av sine Walkman-søstre, mangler W880 radio. Kameraet mangler autofokus og eget lys, og krever således noenlunde bra lysforhold for at bildene skal bli bra. Den har ikke støtte for EDGE, men håpet til Sony Ericsson er nok at 3G etterhvert blir såpass utbygd at dette ikke blir noe stort handicap.

 

Smått og godt?

Vi har hatt anledning til å bruke telefonen i noen dager. Førsteinntrykket, av designet, var sjeldent bra. Dette er faktisk en telefon som får vilt fremmede på T-banen til å spørre hvilket merke den er. Det nydelige designet, med børstet stål på fremsiden, forkrommede knapper og behagelig gumme på baksiden har imidlertid også enkelte ulemper, først og fremst at alt er så smått. Alle taster, både de foran og dem på siden (volum, Walkman-knapp og kameraknapp) er noe av de minste jeg har sett, og skjermen noe mindre enn på de fleste andre nyere Sony Ericsson-mobiler.

 

Nå skal det innrømmes at jeg ikke har de minste fingrene i nabolaget, og derfor var det med en viss overraskelse jeg oppdaget at tastestørrelsen ikke var noe stort problem – riktignok etter litt tilvenning. Øverst på fremsiden finner man navigasjonstastene som benyttes til å bevege seg rundt i menyer. I midten av denne er kvitteringstasten, og dette er faktisk den eneste delen av telefonen hvor jeg merker at det hadde vært en fordel med litt mindre tommelfinger. Andre familiemedlemmer insisterer på at dette heller ikke er noe problem...


For undertegnede er det en ting som er nokså mye viktigere enn design, og det er mulighet til å benytte mobiltelefon til å lese epost, benytte nettet og – viktigst av alt – synkronisere mot Microsoft Outlook. At den fikser de første punktene, epost og nettbruk, er ikke lenger noen stor overraskelse. Når det gjelder sistnevnte er det bare å innse at de siste utgavene av selskapets PC Suite har fått den nødvendige funksjonaliteten. Det tar ikke mange minutter å sette opp W880 slik at den inneholder alle kontakter, avtaler og gjøremål fra Outlook – og i tillegg kommer programvaren med utmerkede funksjoner slik at man kan bruke telefonen for å få 3G direkte på PCen. Denne artikkelen legges faktisk inn ved hjelp av 3G-overføring et godt stykke fra nærmeste bredbåndslinje.


Som mobiltelefon er det bare å si at denne er som Sony Ericsson-mobiler flest. Menyene er de gamle kjente, lydkvaliteten utmerket, og overhodet ingen overraskelser vil møte dem som allerede har en W-modell...


Musikkspiller

Walkman-biten, altså MP3-spilleren, er ganske enkelt utmerket. Øverst på venste siden av telefonen er det en egen oransje W-knapp, denne gjør at man enkelt kan hoppe inn og ut av musikkspilleren. Brukervennligheten er upåklagelig, man benytter navigasjonstastene på forsiden til å manøvrere frem og tilbake i musikken. Øverst på andre siden er volumknappen, en bitteliten skyveknapp som faktisk fungerer til tross for størrelsen. De medfølgende hodetelefonene er bra, og det er enkelt å plugge inn et hvilket som helst headset i den medfølgende handfree-kabelen.


Det som ikke er så utmerket, er at telefonen ikke kommer med eget adapter som gjør at man kan plugge M2-minnekortet inn i en vanlig minnekortleser. Å overføre musikk til telefonen – via USB-porten på PCen tar laaaang tid. En enkelt ”uvitenskapelig” test viser at det tar rundt åtte ganger lenger tid å overføre 1 GB musikk til W880 enn til min lille iPod.

 

Kompromisser?
Designet på denne telefonen gjør at den i utgangspunktet blir svært attraktiv for mange mobilkjøpere. Når det samtidig viser seg at Sony Ericsson ikke har gjort store kompromisser – utenom den fraværende radioen, kamera uten autofokus/lys og manglende EDGE-støtten – for å lage denne lille telefonen, skal det ikke store fantasien til for å innse at den nok blir en stor suksess.


For min egen del har noen dagers hjemlån gjort at jeg pent har vært nødt til å bestille en W880 til min frue, fordi "den kledde henne", ifølge henne, naturligvis. Dette er et problem mange vil oppleve, familiemedlemmer som plutselig føler at deres nåværende mobiltelefon er nærmest for antikvarisk å regne.
 

Joda, knappene er små. Og minst to ganger er telefonen ”blitt borte” fordi den er så smal at den ikke en gang oppdages når den havner under blader og aviser. Men W880 er en god telefon, med god programvare for oppdatering og bra MP3-spiller. Så enkelt er det egentlig. Prisen – rundt 4200 kroner på ulike nettbutikker – er nok ikke avskrekkende for målgruppen...


 

Oppsummering: Sony Ericsson W880 er 9,4 millimeter tykk, veier 70 gram og har støtte for 3G. Den har to kamera, ett i front for videotelefoni, ett på 2 Megapiksler bak for fotografering. Den har bluetooth-støtte, kommer med USB-kabel og har utmerket MP3-spiller. Standbytiden er på opptil 425 timer, taletiden på opptil 6 timer og 30 minutter. Pris: 4200 kroner hos enkelte nettbutikker.

  

 


Ti gode råd for deg som tenker på Windows Vista

Av Bernhard A. Steen - 15.feb.2007 @ 21:20 - Kommentér
Selv om Windows Vista nå er introdusert, riktignok uten de helt store ovasjoner fra testere og aksjemarkedet, er det ingen tvil om at dette er en langt, langt bedre utgave av Windows enn dagens XP-utgave. Etter lang tids bruk, har vi bestemt oss for å være snille. Derfor har vi satt sammen ti svært seriøse og gode råd for deg som kanskje ønsker å oppgradere.


184649-1

Ryktene sier at det har kostet hele ti milliarder dollar å utvikle Windows Vista. Om dette er tall som er meget, meget vanskelig å tro på, er realiteten at Microsoft i disse dager lanserer det mest omfattende produktet selskapet noensinne har laget. Windows Vista er laget med utgangspunkt i en verden som er mye mer komplisert  enn hva tilfellet var da «dagens» Windows XP ble lansert. Konkurransesituasjonen er verre enn Microsoft hadde trodd var mulig for få år siden, kravene til både sikkerhet, kontroll og brukervennlighet er så mye, mye større, og brukernes kravstorhet når det gjelder driftsstabilitet nærmest utrolig.


Som nevnt her har ikke reaksjonene på Windows Vista vært så panegyriske som Microsoft nok gjerne skulle ønske, men sannheten er at alle dagens brukere av Windows XP i løpet av ikke så altfor lang tid kommer til å bli Vista-brukere, og sannsynligvis svært fornøyde sådanne. Mange eksperter har sagt at man ikke bør kjøpe Vista før den første oppgraderingen kommer i høst, vår mening er at nye PC-kjøpere nok gjør en tabbe dersom de ikke umiddelbart velger den nye Windows-utgaven på sine nye maskiner.


 

Her er i hvert fall de ti rådene du bør følge blindt i tiden som kommer:


 
  1. Windows Vista er på alle måter langt, langt bedre enn forgjengerne. Det er således ikke tvil om at du kommer til å bli Windows Vista-bruker en eller annen gang i relativt nær fremtid. Mange IT-avdelinger kommer imidlertid til å tenke seg nøye om, og planlegge godt (med god grunn) før de setter i gang med oppgradering, Sannsynligheten for at du dermed blir Windows Vista-bruker på jobben før sommeren – dersom du ikke får helt ny PC – er dermed lav. Ikke mas på IT-gjengen, la dem skynde seg sakte. Blir du jobb-bruker av Vista i 2007, kan du regne deg som en særdeles heldig og priviligert arbeidstaker. Send IT-sjefen en hyggelig tanke, og gjerne en blomst :-).

  2. Tenker du i det hele tatt på å kjøpe ny PC privat, pass for all del på å kjøpe en maskin med minst 1 GB minne – gjerne 2 GB – ettersom dette betyr mer for kjappheten til Vista enn omtrent noe annet. Og jada, kjøp Windows Vista, ikke XP i denne maskinen. Ikke hør på dem som vil at du skal vente på nye, oppgraderte versjoner av Vista som kommer et eller annet sted i en udefinert fremtid.

  3. Er du en virkelig oppegående, krevende Windows-bruker, kommer du naturligvis til å kjøpe den mest avanserte – og dyreste Vista-utgaven, nemlig Ultimate Edition. For bedriftsbrukere finnes Vista Business og Vista Enterprise (sistnevnte krever egen avtale med Microsoft), mens hjemmebrukere kan velge mellom Home Basic og Home Premium. Home Basic er den enkleste utgaven, Home Premium penere, med funksjoner for bærbare PCer og inneholder Windows Media Center, mens Business har gode backupmuligheter. Ultimate har alt de andre versjonene har, i tillegg til mulighet til å kryptere hele harddisker. Pass på at du kjøper en oppgradering, ikke "full versjon" av Vista. Oppgraderingene er mye billigere. Og søker du litt på nettet, lærer du også hvordan du  kan legge inn oppgraderingen på en "ren" harddisk. Denne type alvorlige ulovligheter vil naturligvis ikke jeg forklare nærmere, rett og slett fordi jeg ikke vil at folk hos Microsoft skal bli altfor sure på meg.

  4. Det er naturligvis mulig å installere Vista på mange av dagens PCer. Kjører maskinen din Windows XP bra, er den nok også kraftig nok til å kjøre Vista. Men – for all del – oppgrader minnet til 2 GB før du setter i gang. Det viser seg nemlig at Windows Vista er en god del mer krevende enn XP, og at ting ganske enkelt går litt tregere på det nye operativsystemet. Det viktigste av alt er at du tar en titt innom hos microsoft.com og bruker deres «Upgrade Advisor». Den sjekker både PCen og programvaren din, og forteller ganske enkelt om hva det eventuelt er som gir deg problemer. Og skal du virkelig oppgradere, regn med at dette tar tid. Gi barn og kone beskjed om at du nå blir helt utilgjengelig en dag eller to. Og – for all del – ta «bækkøpp» av PCen din før du installerer Vista, gjerne med Norton Ghost eller lignende programmer som lager et «bilde» av harddisken din, slik at du enkelt kan gjenopprette alt som det var, dersom Vista bare gir deg problemer. Dette har jeg gjort mange ganger...

  5. Mange av oss PC-brukere har på ett eller annet tidspunkt mistet eller blitt frastjålet en bærbar PC. Én sak er å miste en PC, en helt annen er det at uvedkommende får tak i data på maskinen din. Her tilbyr Vista svært gode muligheter når det gjelder sikring og kryptering av innhold, slik at det ikke lenger er en stor katastrofe når PCen blir borte (og det er jo ikke så farlig for deg, du har jo naturligvis både backup og en regnskapsavdeling som forstår at du må ha en splitter ny og rå PC...).

  6. Er du redd for hva barna dine gjør på nettet, har Windows Vista nærmest skremmende gode muligheter til å styre hva de får lov til å gjøre. Personlig mener jeg at det viktigste av alt er å instruere og stole på barna, men er du av den mer paranoide typen foreldre, er det også mulig å logge all nettbruken deres. Tenk deg grundig om før du begynner å overvåke ungene dine. (Og uansett hvor mye du tenker deg om, pass for all del på heller å stole på enn å overvåke barna dine!!!)

  7. Vista gjør det langt, langt enklere å finne informasjon du har lagret på PCen din. Endelig har systemet fått bygget inn skikkelig indekserings- og søkefunksjoner, som faktisk virker!!! Konkurransen fra Google og Yahoo har virkelig gitt Microsoft grunn til å ha fokus på et område som forunderlig nok ikke har vært så viktig tidligere. (Bruker du fortsatt XP, bør du forresten uansett installere Yahoo! Desktop Search som gir helt utrolige søkemuligheter både i eposter og på harddisken. ) (Og neida, jeg har ennå ikke bestemt meg for om søkefunksjonene i Vista er bedre enn tilsvarende i Yahoos program.)

  8. Har du aldri vent deg til å bruke Windows XP, og får panikk fordi Vista ser helt annerledes ut enn tidligere utgaver av Windows, er det bare å sette opp det nye systemet slik at det ser ut som syv år gamle Windows 2000 og Windows Me. Ønsker du virkelig dette gamle utseendet, er du sannsynligvis ikke i stand til å få det til å fungere selv. Gi derfor beskjed til vedkommende som selger og/eller setter opp PCen om at du foretrekker at alt var som i gamle dager, og be på dine knær om at de kan hjelpe deg til å få Vista til å se ut som om det var ti år gammelt. Ikke bry deg om at alle i butikken hyler av latter bak ryggen på deg...

  9. Les hva oppegående nettsteder som Nettavisen, DinSide.no og pcworld.no skriver om Vista. De har prøvd systemet ut og inn, har masse erfaringer og brukere som er villige til å dele av sine erfaringer. Ikke les det som er skrevet av surmulende Microsoft-hatere, bare stol på meg når jeg sier at Vista er bedre XP.

  10. Tenk deg grundig om. Vista er altså langt, langt bedre enn tidligere utgaver av systemet, men som allerede nevnt; har du PC som fungerer tilfredsstillende, haster det ikke med å oppgradere. Sjansen for at du kommer til å få problemer med eksisterende maskin- og programvare er så absolutt (i nærmest skremmende høy grad) til stede. Men som sagt, kjøper du en ny PC, er det bare å gå rett på denne nye Windows-utgaven.

Tøff hverdag for nye TV-sjefer

Av Bernhard A. Steen - 08.feb.2007 @ 19:57 - Kommentér
 Mens NRK valgte å rykke opp en intern kandidat til sjefsstillingen i konsernet, valgte altså TV2s styre å ”rykke ned” sin styreformann til sjefsstillingen i et av Norges viktigste mediekonsern. 

I likhet med valget av Hans Tore Bjerkaas i NRK, viser det seg at Alf Hildrum allerede er godt mottatt både internt og eksternt. For Alf Hildrum er så utvilsomt kompetent, han har sittet i styret i selskapet i lange perioder, han har som styreleder samarbeidet svært godt med Kåre Valebrokk og har vært med på en god del av beslutningene som har gjort TV2 til den største merkevaren i Norge. Og – som Valebrokk uten videre innrømmer – i motsetning til hva han gjorde da han overtok som leder, vet Hildrum hva han går til når han blir sjef i TV 2. (Forøvrig er det morsomt å se at flere stiller spørsmål ved hvorvidt disse ”gamle menn” kan beholde TV 2s ”ungdommelige profil”. Realiteten er at selskapets rolle som det viktigste mediet for norske tenåringer er skapt med 66 år gamle Valebrokk som sjef og 58 år gamle Hildrum som styreleder. Kanskje det finnes flere i selskapet som kan litt om dette, og hjelper sjefene i så måte...) 

TV2 har gjennomgått mange endringer siden Valebrokk overtok. Han kom inn i et TV-selskap, og forlater et mediekonsern med kraftig tilstedeværelse både TV, radio og nettmedier. Han overtok ledelsen i et selskap med én stor konkurrent, NRK, og forlater et selskap med et utall konkurrenter. Valebrokk og Bernander  & co. har vært alene om riksdekkende distribusjon, Hildrum & Bjerkaas kommer til å ha en mange konkurrenter gjennom det digitale bakkenettet – samtidig med at alt som finnes av norske mediehus nå prater om web-TV. Mens forgjengerne i høy grad har slåss seg imellom om kveldene til den norske TV-seer, vet de nye sjefene at de må slåss minst like mye mot nettet og ikke minst mot internasjonale nettsteder som MySpace, YouTube og all verdens andre brukerinvolverende tjenester.
 
Alf Hildrum og Hans Tore Bjerkaas er nok de mest kompetente sjefene som noensinne er ansatt i TV 2 og NRK. De vet hva de går til, og de vet at de vil få en tøffere hverdag enn noen av deres forgjengere noensinne har hatt. Ingen av dem klarte å motstå utfordringen med å lede et stort mediekonsern i en helt ny digital tidsalder.

Utfordringene de har tatt på seg, er formidable. Januar-tallene for både TV og radio er urovekkende, når det gjelder førstnevnte så gjennomsnittsnordmannen hele åtte prosent mindre på TV enn tilsvarende i 2006. I aldersgruppen 30-39 år var tendensen enda mer skremmende, disse så 33 minutter mindre på tv i januar i år enn i fjor, et fall som tilsvarer hele 17 prosent mindre TV-titting. (Og bare så det er nevnt, fallet fra 2005 til 2006 var på fem prosent, i aldersgruppen 30-39 år på 9,4 prosent.)

De nærmeste årene har TV-selskapene store utfordringer også organisatorisk dersom enda mer av mediebruken vil foregå på nettet (noe de fleste tar som en selvfølge). De må være klare til å møte en fremtid hvor vi TV- og radiobrukere får større og større krav til on-demand-løsninger – vi vil se det vi vil når vi vil – og kommersielle kanaler vil oppleve en hverdag hvor de mest attraktive brukere kanskje benytter digital-bokser som gjør dem enda mindre tilgjengelig som reklamemottakere enn i dag. I yngre seergrupper endrer mediebruken seg til i grad å være involverende, hvor man like mye er produsent som konsument av innhold. Her har Dagbladets Blink og VGs Nettby allerede tatt solide posisjoner, mens MySpace også er et svært aktuelt nettsted for mange. Ingen har foreløpig klart å bli den norske ”YouTube”, men alle landets lokalaviser – og de store tabloidene – har planer i så måte. 

 TV 2 og NRK har vært en svært viktig del av nordmenns mediehverdag i mange år. Og i overskuelig fremtid er det lite sannsynlig at noen vil kunne true deres posisjoner som landets viktigste TV-kanaler. Det som imidlertid blir spennende er om Bjerkaas & Hildrums organisasjoner også klarer å beholde sine posisjoner når mediebruken endrer seg så radikalt som vi har sett tendensen til de siste årene.

Konkurransebildet i ”den digitale medieverden” blir bare tøffere og tøffere, og de som allerede har klart å skaffe seg mange brukere som både leser og produserer innhold, har et forsprang som blir  nokså tøft å ta igjen. Få har egentlig større muligheter til å ta igjen dette forspranget enn de store TV-kanalene. Men det innebærer først og fremst at de vedkjenner seg at det skjer kraftige endringer i mediehverdagen, og siden at de bruker alle krefter på å bli en viktig del av det digitale mediebildet.
 

De nye TV-sjefene vet nok bedre enn de fleste hvilke utfordringer de har tatt på seg. Så får tiden vise om de klarer å bygge organisasjoner som er like sentrale om ti år som de har vært de siste ti årene. Sannsynligheten for at de får en mye tøffere jobb enn sine forgjengere er veldig, veldig stor.


februar 2007
ma ti on to fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28        
             
hits