Er Fast egentlig billig?

Av Bernhard A. Steen - 08.jan.2008 @ 13:28

For Robert Keith og Thomas Fussel er nok salget av Fast til Microsoft en grei avskjed med selskapet. Naturligvis ville disse foretaksomme herrene svært gjerne hatt langt høyere pris, men når alternativet deres faktisk var å bli kuppet på generalforsamling og i styret, hadde de ingen problemer med å si takk for seg på denne måten.

Selv om Keith og Fussel sitter igjen med en pen slump penger er realiteten uansett at Fast har hatt en relativt trist utvikling de siste årene. I det dette skrives, omsettes aksjen for 18,70, mens tilbudet altså er på kr. 19 pr. aksje. For under ett år siden var den også oppe i nitten kroner. For drøye to år siden, da John M. Lervik ga et større intervju til Nettavisen, var den på nesten 24,40. I dette intervjuet (som kan leses på http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article511708.ece) hadde forøvrig Lervik et mål for 2010 på 500 millioner dollar i omsetning og 20 prosent margin, noe som med datidens PE ville priset det hele til mellom tre og fire milliarder dollar -- eller mellom 70 og 100 kroner pr. aksje.

Så til tross for en pris som Robert Keith selv sier er "grei", så nok det hele svært mye lysere ut for ikke så veldig lenge siden.

God match
Uansett, Fast og Microsoft er en god match. Ikke først og fremst -- som enkelte ser ut til å tro -- fordi Microsoft nå skal knuse Google i internettsøkemarkedet. Men Fast har en teknologi som en rekke av verdens største firma allerede har vist at de trenger ved å være kunder hos selskapet, en teknologi som passer meget godt sammen med Microsofts filosofi. Bill Gates (som forøvrig forlater Microsoft i juli), har ved flere anledninger snakket om noe han har kalt "information underload". Han uttalte at "We're flooded with information, but that doesn't mean we have tools that let us use the information effectively", og påsto at det finnes estimater på at "informasjonsarbeidere" bruker hele 30 prosent av tiden sin til å lete etter informasjon. Bill Gates mente, i noe som låt som en syttendemai-tale og som faktisk ble holdt på selveste 17. mai 2006, at Microsoft skulle bli et selskap som til de grader bidro til å fjerne det informasjonskaoset som faktisk svært mange (jeg vil påstå de aller fleste) bedrifter sliter med.

Og Fast passer perfekt inn i Microsofts satsing mot større virksomheter.

Fast har, etter at de solgte nettsøkemotoren AllTheWeb i 2003 (som på sin side var en god showcase for at selskapet var dyktige på teknologi) vist at de klarer å tilgjengeliggjøre informasjon bedre enn svært mange andre.

Med utgangspunkt i et meget godt teknologimiljø i Trondheim, en aggresiv og god ledelse og et produkt som virkelig fyller et behov i et utrolig komplekst IT-marked, har de lyktes å få en ganske så imponerende kundeliste. Både IBM, GE og en rekke andre av verdens største selskaper bruker i dag Fast. Her i Norge finnes det en rekke store firma som allerede benytter Fast' teknologi, og selskapets satsing på medier er allerede belønnet med at en flere av de største medieaktørene nå har funnet at denne teknologien er noe av det bedre som finnes. (Fast-kompetanse er faktisk svært ettertraktet i dagens jobbmarked.)


Lenge ettertraktet
Fast har lenge vært ettertraktet, både Oracle og Microsoft begynte å beile for mange år siden. Men prisen eierne, med Keith og Fussel i spissen, ville diskutere, var langt høyere enn hva noen ville betale. Sannsynligvis er Microsoft faktisk svært fornøyde med summen de i dag betaler for selskapet. De betaler altså under 20 kroner aksjen for et selskap som er langt mer modent og som har mye bedre produkter enn for to år siden, da prisforlangende sannsynligvis var over 30 kroner aksjen. Nå får de eierskap til en meget god teknologi som allerede finnes hos en rekke av de største kundene til selskapet. Og Fast får en eier som både er meget langsiktig og som samtidig har vist at de er villig til å ta vare på eksisterende utviklingsmiljøer. 

Et lite spenningsmoment i så måte, er jo at Fast er et meget, meget tung Java-orientert selskap. Blant mange av de ansatte er nok Microsoft et av de styggeste banneordene som finnes, nå må de venne seg til å se banneordet på sine egne lønnsslipper....

(Bare for å understreke det selvfølgelige, et selskap er ikke verdt mer enn hva markedet er villig til å betale for det, i så måte er Microsofts oppkjøpspremie på 42 prosent akkurat passe "generøs". At de får selskapet for denne prisen, etter at rundt 40 prosent av aksjonærne har sagt ja, er det neppe særlig tvil om. Men min påstand er likevel at Steve Ballmer & co. er svært fornøyde med det de får for pengene. )


Kommentarer:
Postet av: Thomas Keith

Endelig, ENDELIG er Keith og Fussel ute av Fast. Bare synd at ikke selskapet fikk anledning til å bevise hva som var mulig uten to rabiate eiere som var langt mer opptatte av egen lommebok enn av NOE annet!!!!!

08.jan.2008 @ 14:58
Postet av:

Fast solgte vel rettighetene til Overture/Yahoo for bruk av søkemotoren mot public internet løsninger, antar det er en del mat for advokater her...

08.jan.2008 @ 23:52
Postet av: Billeg?

Kva med litt bruk av nøkkeltal?

09.jan.2008 @ 10:04

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5645264

Bernhard A. Steen

Bernhard A. Steen er internett-gründer og strategisk rådgiver. Han har vært kultursekretær ved Universitetet i Bergen, informasjonsmedarbeider og var ansvarlig redaktør i PC World Norge i ni år. I 1997 startet han DinSide.no. Steen var administrerende direktør i Aller Internett frem til høsten 2006. Han har vært styreleder i en rekke bedrifter, og arbeider nå med nettstrategi og oppkjøp for flere selskap som ikke vil bli nevnt i denne bloggen. Han var også en av de medansvarlige for starten av NA24.

hits