Tøff hverdag for nye TV-sjefer

Av Bernhard A. Steen - 08.feb.2007 @ 19:57
 Mens NRK valgte å rykke opp en intern kandidat til sjefsstillingen i konsernet, valgte altså TV2s styre å ”rykke ned” sin styreformann til sjefsstillingen i et av Norges viktigste mediekonsern. 

I likhet med valget av Hans Tore Bjerkaas i NRK, viser det seg at Alf Hildrum allerede er godt mottatt både internt og eksternt. For Alf Hildrum er så utvilsomt kompetent, han har sittet i styret i selskapet i lange perioder, han har som styreleder samarbeidet svært godt med Kåre Valebrokk og har vært med på en god del av beslutningene som har gjort TV2 til den største merkevaren i Norge. Og – som Valebrokk uten videre innrømmer – i motsetning til hva han gjorde da han overtok som leder, vet Hildrum hva han går til når han blir sjef i TV 2. (Forøvrig er det morsomt å se at flere stiller spørsmål ved hvorvidt disse ”gamle menn” kan beholde TV 2s ”ungdommelige profil”. Realiteten er at selskapets rolle som det viktigste mediet for norske tenåringer er skapt med 66 år gamle Valebrokk som sjef og 58 år gamle Hildrum som styreleder. Kanskje det finnes flere i selskapet som kan litt om dette, og hjelper sjefene i så måte...) 

TV2 har gjennomgått mange endringer siden Valebrokk overtok. Han kom inn i et TV-selskap, og forlater et mediekonsern med kraftig tilstedeværelse både TV, radio og nettmedier. Han overtok ledelsen i et selskap med én stor konkurrent, NRK, og forlater et selskap med et utall konkurrenter. Valebrokk og Bernander  & co. har vært alene om riksdekkende distribusjon, Hildrum & Bjerkaas kommer til å ha en mange konkurrenter gjennom det digitale bakkenettet – samtidig med at alt som finnes av norske mediehus nå prater om web-TV. Mens forgjengerne i høy grad har slåss seg imellom om kveldene til den norske TV-seer, vet de nye sjefene at de må slåss minst like mye mot nettet og ikke minst mot internasjonale nettsteder som MySpace, YouTube og all verdens andre brukerinvolverende tjenester.
 
Alf Hildrum og Hans Tore Bjerkaas er nok de mest kompetente sjefene som noensinne er ansatt i TV 2 og NRK. De vet hva de går til, og de vet at de vil få en tøffere hverdag enn noen av deres forgjengere noensinne har hatt. Ingen av dem klarte å motstå utfordringen med å lede et stort mediekonsern i en helt ny digital tidsalder.

Utfordringene de har tatt på seg, er formidable. Januar-tallene for både TV og radio er urovekkende, når det gjelder førstnevnte så gjennomsnittsnordmannen hele åtte prosent mindre på TV enn tilsvarende i 2006. I aldersgruppen 30-39 år var tendensen enda mer skremmende, disse så 33 minutter mindre på tv i januar i år enn i fjor, et fall som tilsvarer hele 17 prosent mindre TV-titting. (Og bare så det er nevnt, fallet fra 2005 til 2006 var på fem prosent, i aldersgruppen 30-39 år på 9,4 prosent.)

De nærmeste årene har TV-selskapene store utfordringer også organisatorisk dersom enda mer av mediebruken vil foregå på nettet (noe de fleste tar som en selvfølge). De må være klare til å møte en fremtid hvor vi TV- og radiobrukere får større og større krav til on-demand-løsninger – vi vil se det vi vil når vi vil – og kommersielle kanaler vil oppleve en hverdag hvor de mest attraktive brukere kanskje benytter digital-bokser som gjør dem enda mindre tilgjengelig som reklamemottakere enn i dag. I yngre seergrupper endrer mediebruken seg til i grad å være involverende, hvor man like mye er produsent som konsument av innhold. Her har Dagbladets Blink og VGs Nettby allerede tatt solide posisjoner, mens MySpace også er et svært aktuelt nettsted for mange. Ingen har foreløpig klart å bli den norske ”YouTube”, men alle landets lokalaviser – og de store tabloidene – har planer i så måte. 

 TV 2 og NRK har vært en svært viktig del av nordmenns mediehverdag i mange år. Og i overskuelig fremtid er det lite sannsynlig at noen vil kunne true deres posisjoner som landets viktigste TV-kanaler. Det som imidlertid blir spennende er om Bjerkaas & Hildrums organisasjoner også klarer å beholde sine posisjoner når mediebruken endrer seg så radikalt som vi har sett tendensen til de siste årene.

Konkurransebildet i ”den digitale medieverden” blir bare tøffere og tøffere, og de som allerede har klart å skaffe seg mange brukere som både leser og produserer innhold, har et forsprang som blir  nokså tøft å ta igjen. Få har egentlig større muligheter til å ta igjen dette forspranget enn de store TV-kanalene. Men det innebærer først og fremst at de vedkjenner seg at det skjer kraftige endringer i mediehverdagen, og siden at de bruker alle krefter på å bli en viktig del av det digitale mediebildet.
 

De nye TV-sjefene vet nok bedre enn de fleste hvilke utfordringer de har tatt på seg. Så får tiden vise om de klarer å bygge organisasjoner som er like sentrale om ti år som de har vært de siste ti årene. Sannsynligheten for at de får en mye tøffere jobb enn sine forgjengere er veldig, veldig stor.


Kommentarer:
Postet av: Robert G.

Hvordan noen tør å ta på seg disse jobbene, er nesten umulig å forstår. De kommer til å få det utrolig tøft,

09.feb.2007 @ 12:53
Postet av: Roald Bentzen

Forflatingen fortsetter - Nå styrer LO alt av betydning i media. -Et politisk kupp!

09.feb.2007 @ 23:22
Postet av: Scrooge

Jeg synes det er betryggende at LO og Ap styrer norske media. Da ligger vi fortsatt på en stø høyrekurs, og alle vi som elsker penger og profitt kan ta det med ro.

13.feb.2007 @ 14:31
Postet av: Ole R

De har nok tatt på seg utfordringer som er større enn mange aner, det står det respekt av. Det som er mest iøennfallende for mitt vedkommende er hvilken fullstendig mangel på mediesjarm begge disse to har. T.o.m arbeiderpartiets partisekretær Kolberg har tilsvarende karisma som disse to. Men så har de da også den samme plattformen - i arbeiderbevegelsens broilerfarbikker. Og det skremmer meg mest. NRK har alltid vært norges svar på Pravda, under Bernander har det vært en vis forbedring, men jeg frykter nå en utvikling hvor de to mediene begge skal styres av Vallas humørsvingninger.......

Å påstå det er en høyrevridning vitner bare om en komplett mangel på politiske perspektiver....

13.feb.2007 @ 18:26
Postet av: R f


www.hisingen.se

25.sep.2007 @ 17:40

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/4079308

Bernhard A. Steen

Bernhard A. Steen er internett-gründer og strategisk rådgiver. Han har vært kultursekretær ved Universitetet i Bergen, informasjons- medarbeider og redaktør i PC World Norge i ni år. I 1997 startet han DinSide.no, og i 1999 DinSide Auksjon. Steen var administrerende direktør i Aller Internett frem til høsten 2006. Han har vært styreleder i en rekke bedrifter, blant annet First Tuesday, og arbeider nå med nettstrategi og oppkjøp for flere selskap ikke vil bli nevnt i denne spalten. Han var også en av de medansvarlige for starten av NA24.

hits